As Salam

Assalamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai semua.

πŸ’›Jika Allah menghadirkan seseorang yang menghadiahkan air mata, itu berarti Allah mendidik kita untuk SABAR..

πŸ’šJika kita tak pernah mengusik kehidupan seseorang tapi dia melukai kita, saat itu Allah mendidik kita untuk KUAT..

πŸ’™Jika Allah mempertemukan kita dengan seseorang yang membuat kita tersenyum, saat itu Allah mengajarkan kepada kita rasa SYUKUR..

πŸ’œJika tanpa sebab seseorang hadir menghina kita, saat itu, Allah mendidik kita untuk REDHA dan memacu diri lebih baik.
Sabar, redha dan syukurlah atas apa yang hadir menyapa dalam kehidupan kita sekalipun itu tidak kita sukai. Boleh jadi itu cara terindah dari Allah untuk menempa peribadi kita agar kian mulia dan dirahmati-Nya, Aamiin.. Islam itu indahπŸ’š

Advertisements

Hikayat orang tua.

sila baca…walau agsk panjang….

Pemuda: Alhamdulillah Allah panjangkan umur pakcik sampai sekarang. Mesti pakcik seronok kan, biasanya bila dah berusia, nafsu dunia pun dah berkurangan. Lebih mudah beribadat. Tak banyak fikir soal lain dah.

Pakcik: Tidak nak. Kebanyakkan orang fikir begitu. Masa muda kerja kuat, kumpul harta, nanti dah pencen boleh tumpu pada ibadah. Kononnya jika sudah tua lebih mudah beribadah. Tetapi itu bukan realiti sebenar.

Pemuda: Ehh kenapa pula pakcik, saya tengok ramai di masjid-masjid ramai orang tua. Ada yang terbongkok-bongkok pun tetap solat berjemaah. Kalau waktu muda memang susah sikit nak istiqamah solat jemaah, sebabnya banyak kerja.

Pakcik: Yang kau nampak orang-orang tua di masjid tu berapa ramai? 10, 15 orang? Jumlah tu tak sampai pun 10% dari jumlah orang tua di kariah sini. Jika kariah ini ada 100 orang tua, mana lagi 80-90 orang-orang tua yang kau tak pernah nampak di masjid ni?

Pemuda: Hmmm.

Pakcik: Konsep dah tua baru nak beribadat ini adalah salahfaham terbesar dalam masyarakat zaman sekarang. Beribadah ini paling susah sekali ialah istiqamah.
Bayangkanlah berpuluh-puluh tahun kau mengejar dunia, solat & mengaji kau letak no 3 no 4 dalam hidup kau, selepas pencen kau ingat kau boleh automatik jadi ahli ibadah yang konsisten? Tidak nak.

Pemuda: Tetapi bukan bila dah tua tak fikir benda lain ke kecuali nak tumpu pada ibadah?

Pakcik: Ibadah ini adalah hubungan kau dengan Tuhan. Ganjarannya tak nampak.
Bila dah tua baru nak mula belajar, kau kena tahu cabarannya lebih besar. Kau dah biasa solat berseorangan hujung waktu , tiba-tiba kau kena datang masjid ikut waktu.
Kau nak belajar Al quran pun masa tu merangkak mengalahkan anak kecil. Pakcik dah tengok banyak kawan-kawan pakcik yang berputus asa.
Masa mula-mula pencen, rajin ke masjid solat berjemaah & belajar mengaji. Tetapi lepas seminggu dua masing-masing dah mula putus asa. Akhirnya lebih selesa duduk di rumah bermain dengan cucu. Ada antara mereka lebih gemar habiskan masa di kedai-kedai kopi.
Kau kena tahu nak, di usia tua ini, kalau kau tak berubah, bagaimana cara kau hidup macam itulah cara kau mati.

Pemuda: Tetapi kan pakcik, bukan hidayah itu Tuhan yang beri ke?

Pakcik: Memang betul hidayah tu Tuhan yang beri. Sebab itulah mereka merancang untuk tumpu ibadah bila dah tua. Walaupun Tuhan buka pintu hati kau untuk berubah, tetapi diri kau sendiri yang kena berusaha untuk berubah.
Sebab tu pakcik cakap, cabaran bila dah tua baru nak mula beramal ini lagi susah sebenarnya. Cepat penat, ingatan tak kuat, cepat putus asa. Tambah lagi jika kau dah ada kehidupan yang selesa.
Ingat nak, dalam hidup kita ni berkali-kali Tuhan bukakan pintu hati kita untuk berubah. Tetapi yang payahnya itu ialah istiqamah. Jadi belajarlah solat di awal waktu dan jangan tinggal al quran setiap hari. Inshaallah jika sudah terbiasa ia akan kekal sampai akhir hayat.

Setelah tamat perbualan, pemuda itu pun pulang ke rumahnya. Sepanjang perjalanan dari masjid ke rumahnya yang mengambil sekitar 1KM, baru beliau sedar.
Benar kata pakcik tersebut, orang-orang tua yang melepak di kedai-kedai kopi lebih ramai dari orang-orang tua yang istiqamah di masjid.
Kepada sesiapa yang membaca kisah ini, sama-sama kita berdoa supaya kita dijadikan dalam golongan yang menjaga solat & al quran.
Ramadan Kareem

A2Z

Inilah arti abjad A sd Z :

A *llah*
B *eri kita hidup*
C *uma seketika*
D *i dunia ini…*
E *lok kita muhasabah*
F *ikir akan akhir hayat*
G *erbang akhirat pun*
H *ampir tiba*
I *nilah hakikat hidup*
J *anji Allah itu pasti*
K *alimah syahadah*
L *ailaha Illallah*
M *uhammadurRasulullah*
N *ak di ucap ketika mati*
O *rang muda atau tua*
P *asti merasakan mati*
Q *ualiti Iman jaminan syurga*
R *asulullah s.a.w sabda :*
S *iapa ucap jaminannya syurga*
T *api..jika gagal…*
U *ntuk mereka adalah neraka*
V *isi kita adalah akhirat*
W *alaupun dunia didepan kita*
Y *ang pasti semua akan tinggal…*
Z *alimnya kita jika tak ada Iman dan Amal.*

Jangan disimpan utk diri sndiri tapi bagikan kepada orang lain

KIRIM KE 5 GRUP DAN BUNGA ITU AKAN MENGEMBANG TERUS MEMBUKA NAMA ANDA…….
πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ· πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©?πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©πŸŒ·πŸ“©
SUDAH MENCOBA

😳 jadi sungguh. Mula2 tdk percaya – Subhanallah

Afiyah.

Pendek tetapi.. Do’a ini..

Do’a yang *POWER*.

β€Ψ£ΩŽΩ„Ω‹Ω’Ω„Ω‘Ω°Ω‡ΩΩ…Ω‘ΩŽ Ψ₯ΩΩ†Ω‘ΩΩŠ Ψ£ΩŽΨ³Ψ£ΩŽΩ„ΩΩƒΩŽ Ψ£ΩŽΩ„Ω’Ω‹ΨΉΩŽΨ§ΩΩΩŠΩŽΨ©Ω‹

*Allahumma inni as aluka al-‘afiyah*.

Al-Abbas (R.A.) bapa saudara kpd Nabi (ο·Ί) datang kepada Nabi (ο·Ί) dan berkata : “Ya Rasulullah, ajarkanlah aku do’a,” katanya.

Nabi (ο·Ί) lalu berkata : “Wahai bapa saudara ku, bacalah :

β€Ψ£ΩŽΩ„Ω‹Ω’Ω„Ω‘Ω°Ω‡ΩΩ…Ω‘ΩŽ Ψ₯ΩΩ†Ω‘ΩΩŠ Ψ£ΩŽΨ³Ψ£ΩŽΩ„ΩΩƒΩŽ Ψ£ΩŽΩ„Ω’Ω‹ΨΉΩŽΨ§ΩΩΩŠΩŽΨ©

*Allahumma inni as aluka al-‘afiyah*.
(Ya Allah, aku memohon kepada MU ‘afiyah).

Sekarang apa yang ‘Afiyah..???

‘Afiyah bermaksud :
“Untuk menyelamatkan diri daripada sebarang kesusahan yg menimpa”.

πŸ‘‰Untuk menjadi sihat, kita perlu berada di dalam ‘afiyah.

πŸ‘‰Untuk mempunyai wang yg cukup, kita haruslah berada di dalam ‘afiyah.

πŸ‘‰Untuk terus hidup sejahtera, kita seharusnya berada di dalam ‘afiyah.

πŸ‘‰Untuk mahukan anak2 kita di lindungi, kita perlu berada di dalam ‘afiyah.

πŸ‘‰Dan jika kita sudah diampuni dan tidak dihukum, kita berada dalam ‘afiyah.

Jadi, pada asasnya ‘Afiyah itu bermaksud :
“Ya Allah, lindungilah aku daripada apa-apa kesakitan, kesusahan dan segala penderitaan”.
Ini termasuk utk di dunia dan di akhirat.

Al-Abbas (R.A.) berfikir tentang ini untuk seketika, dan kemudian dia datang kembali kpd Nabi (ο·Ί) selepas beberapa hari lalu dia berkata :

“Ya Rasulullah, do’a ini seolah-olah sedikit pendek. Saya mahu sesuatu yang lebih besar.”

Nabi (ο·Ί) lalu berkata : “Wahai bapa saudara ku yang dikasihi, mohonlah kepada Allah untuk ‘Afiyah, maka anda tidak boleh diberi apa-apa yg lebih baik daripada ‘afiyah. Ia adalah satu do’a yang mudah namun terbaik.”

Yang Benar adalah setiap yg bermakna dari apa yang anda katakan (pohon) ketika berdo’a.

“Ya Allah, aku memohon kepada-MU agar aku selamat daripada sebarang kesusahan, kesulitan, kesedihan, bahaya (musibah) dan janganlah ENGKAU menguji aku dan lain-lain yg berat.”

Semua ini termasuk di dalam “Allahumma inni as aluka al-‘afiyah”
~ (Riyadh As Saliheen, Sunan At-Tirmidzi)
. Aamiin. Kuliah subuh tadi..😁